Źródło: Google Grafika |
W czasie Present Perfect oznaczamy czynności dokonane w przeszłości ze skupieniem na efekcie tych czynności z teraźniejszej perspektywy. Do budowy zdań w tym czasie potrzebna jest znajomość III formy czasowników z tabelki. http://www.e-ang.pl/12,Czasowniki_nieregularne.html Jeśli szukanego czasownika tam nie ma, jest bardzo prosto, ponieważ do czasownika w I formie należy dodać końcówkę "-ed".
Zdanie twierdzące w tym czasie składa się z podmiotu, orzeczenia i ewentualnie dopełnienia. Orzeczenie składa się z dwóch wyrazów: czasownika "to have" w odpowiedniej dla osoby formie i czasownika w III formie, np.
I have done my homework. (Ja robiłem moją pracę domową, zrobiłem ją i jest ona teraz zrobiona, w skrócie Ja zrobiłem swoją pracę domową.)
He has written a letter. (On pisał list, napisał go i jest on teraz napisany, w skrócie On napisał list.)
ew. I've done my homework.
He's written a letter.
Zdania przeczące tworzy się poprzez zamianę czasownika "to have" na formę przeczącą w odpowiedniej osobie, np.
I haven't done my homework. (Ja nie odrobiłem pracy domowej.)
He hasn't written a letter. (On nie napisał listu.)
Pytania tworzymy umieszczając na początku czasownik "to have", podmiot, czasownik i ewentualnie dopełnienie, np.
Have you done your homework? (Czy zrobiłeś swoją pracę domową?)
Has he written a letter? (Czy on napisał list?)
Zapytać się też możemy nie tylko, czy ktoś coś zrobił, ale też można w tym czasie spytać się o inne rzeczy, np.
Have you ever done your homework? (Czy ty kiedykolwiek zrobiłeś pracę domową?)
Has he written any letter? (Czy on napisał jakieś listy?)
i wiele, wiele więcej. Czas ten używa się też do podkreślenia, że coś się wydarzyło i coś się wydarzyło niedawno, np.
The supermarket has blown in recently. (Supermarket spalił się niedawno.)
W czasie tym oznaczamy, że dana czynność została wykonana z podkreśleniem jej efektu, np.
She has taught boys. They understand this now. (Ona nauczyła chłopców. Oni teraz to rozumieją.)
It has painted it. It is very nice. (Ono namalowało to. To jest bardzo ładne.)
Nie użyjemy jednak tego czasu w podobnych przypadkach jak te
She has taught boys. She taught their for two hours. (Ona nauczyła ich. Ona uczyła ich przez dwie godziny. W drugim zdaniu skupiamy się na długości czynności i na samej czynności, a nie na jej efekcie. Tutaj należy użyć czasu Present Perfect Continius.)
It has painted it. It is very tired. (Ono namalowało to. Ono jest bardzo zmęczone. W drugim zdaniu skupiamy się na zmęczeniu podmiotu i na samej czynności, a nie na jej efekcie. To zdanie również powinno być napisane w innym czasie.)
Używane słownictwo: since, for, already, yet, just, lately, recently, never, ever, not yet.
Czas Present Perfect to czas w którym coś było robione w przeszłości i zostało zrobione teraz ze skupieniem na jej efekcie a nie na innych walorach. Ten czas również jest używany do podkreślenia jakiegoś wydarzenia, które zdarzyło się niedawno. Do płynnego opanowania tego czasu potrzebna jest znajomość III formy czasowników.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz